در بحارالانوار از کتاب اعمال جمعه شهید ثانی از حضرت رسول اکرم صل الله علیه و آله روایت شده است که
فرمودند : هر کس در شب جمعه هفت مرتبه این کلمات را بخواند ٬ در آن شب بمیرد داخل بهشت شود و هر کس
در روز جمعه هفت مرتبه این کلمات را بخواند اگر در آن روز بمیرد داخل بهشت شود
منبع : بحارالانوار ج ۸۹ ص ۳۱۳ ح ۲۰ - صحیفه نبویه ص ۳۸۷ د ۴۲۹
ستایش مخصوص پروردگار جهانیان است بسیار آنچنان که او سزاورش است و درود خدا بر محمد پیامبر و ال او
از امام صادق علیه السلام روایت شده است که هر کس عطسه کند و دست را بر روی بینی گذارد و این ذکر را
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِ الْعَالَمِینَ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ
ستایش مخصوص پروردگار جهانیان است و درود خدا بر محمد و اهل بیت او
از امام محمد باقر علیه السلام روایت شده است که در هنگام عطسه کردن این ذکر را بگویید
صلوات به هنگام عطسه کردن شماره یک :
الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى کُلِ حَالٍ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِینَ
ستایش مخصوص خداست در همه حال و درود خدا بر محمد و جمیع آل او
۱- در روایت معتبر از رسول اکرم صل الله علیه و آله و سلم نقل شده است که هر کس بعد از عطسه این ذکر
عرش برای صاحب عطسه تا روز قیامت استغفار می کند
۲- در روایت دیگر آمده است کسی که این صلوات را هنگام عطسه کردن بگوید هرگز از دندان درد گله مند
منبع : امید درماندگان ج ۲ ص ۶۲
ستایش بسیار مخصوص خداست آنچنان که او سزاوارش است و رحمت و تحیت خدا بر محمد و آل محمد
سلمان فارسی از حضرت امیر المومنین علی علیه السلام روایت کرده که فرمود : از حضرت رسول خدا صل الله
علیه و آله شنیدم که فرمود : یا علی اگر کسی این دعا را بر صفحه های آهن بخواند آب می شود . قسم به
خدایی که به حق مرا معبوث به پیغمبری فرمود اگر کسی این دعا را بر آب جاری بخواند هر آینه آب ساکن گردد
تا بر آن بگذرد قسم به خدای که به حق مرا به پیغمبری برانگیخت هر کس به نهایت گرسنگی و تشنگی رسد
و چاره ای نداشته باشد چون این دعا را بخواند خدا وی را سیر و سیراب فرماید قسم به خداوندی که مرا به
راستی پیغمبر قرار داد اگر مردی این دعا را بخواند بر کوهی که مانع باشد میان او و موضعی که می خواهد
بخوانند هوشیار گردد . قسم به خداوندی که مرا به حق به پیغمبری فرستاد اگر این دعا را بخوانند بر زنی که
دشوار زاید خدای تعالی بر او زائیدن را آسان گرداند .
قسم به خدایی که مرا به پیغمبری به حق فرستاد اگر بخواند مردی این دعا را و خانه او در وسط شهری باشد
که تمامی آن شهر آتش گرفته باشد البته خانه او نجات یابد و نسوزد . قسم به خدایی که مرا به راستی به
پیغمبری بر انگیخت اگر کسی این دعا را چهل شب جمعه بخواند حق تعالی هر گناهی که میان او و آدمیان
باشد بیامرزد . قسم به خدایی که مرا به نبوت مبعوث کرد کسی که این دعا را بر پادشاه ستمگری بخواند
خدا او را مطیع وی گرداند . سوگند به خدایی که مرا به درستی به پیغمبری مبعوث فرمود کسی که وقت
خوابیدن این دعا را بخواند خدای تعالی به هر حرفی از این دعا هزار هزار ملک از روحانیّین را به سوی او
بفرستد که چهره های ایشان هفتاد برابر بهتر از خورشید و ماه است که از خدا طلب آمرزش برای او کنند و
حسنات از برای او بنویسند و درجات او را بلند گردانند .
سلمان گفت : من عرض کردم پدرم و مادرم فدای شما یا امیر المومنین آیا به سبب این اسماء همه این ثواب ها
را عطا می فرمایند ؟ فرمود من به حضرت پیغمبر خدا صل الله علیه و آله عرض کردم : پدرم و مادرم فدای شما
از این کسی که بخوابد و حال آنکه مرتکب تمام گناهان کبیره شده باشد چون این دعا را وقت خفتن بخواند پس
مسجد او و پیش نماز مسجد را به عفو و رحمتش می آمرزد . دعا این است ( نقل شده از مهج الدعوات )
منبع : مهج الدعوات ص 173 - صحیفه علویه ص 215 د 124
دعایی است که در کتاب مذکور از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام روایت کرده و آن حضرت از پدرانش از
نمودند که آن را مراقبت کنم در هر ساعت به جهت هر شدت و رخاء و یاد بدهم به جانشین بعد از خودم و مفارقت
آن می گویم . ابی بن کعب انصاری عرض کرد : یا رسول الله ثواب خواندن این دعا چیست ؟ فرمودند : ساکت باش
ای ابی بن کعب انصاری گفتار دانایان به آن چه از برای صاحب این دعا نزد خدای عز و جل می باشد از مزید و
عرض کرد : پدر و مادرم فدای شما برای ما بیان فرمایید و ما را خبر دهید که ثواب این دعا چیست ؟ پیغمبر
خندیدند و فرمودند : به درستی که پسر آدم حریص است به آن چه از او بازداشته شده به همین زودی خبر
میدهم شما را به بعضی از ثواب این دعا . کسی که می خواند خدا را به این دعا خیر و خوبی از آسمان بر او
باشد مگر عرش پروردگار عالیمان و از برای او صدایی است دور عرش مانند صدای زنبور عسل و خدا نظر رحمت
به او می فرماید و هر کس سه مرتبه این دعا را بخواند هر خیری در دنیا و آخرت از خدا بخواهد به او عطا می
فرماید و او را از عذاب قبر می رهاند و تنگی صدر را از او برطرف می کند .
پس چون روز قیامت شود صاحب این دعا بر اسبی از در سفید سوار شود و در محضر عدل الهی بایستد و خدای
تعالی همه کرامت ها به او ارزانی دارد و به او خطاب فرماید : ای بنده من ! هر جای بهشت که می خواهی منزل
بگیر علاو ه بر آن چه از برای او نزد حق تعالی از زیادی و کرامت است آن چه هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی
نشنیده و بر دل هیچ مخلوقی خطور نکرده و بر زیان هیچ توصیف کننده ای جاری نشده .
سلمان فارسی عرض کرد : فدایت شوم از ثواب این دعا بیشتر بفرمایید . فرمودند ای ابا عبد الله قسم به آن
بزاید . آری ای سلمان سوگند به آن کسی که مرا به پیامبری مبعوث فرمود کسی نیست که خدا را به این دعا
چهل شب جمعه بخواند مگر آنکه خداوند گناهانی که بین او و آدمیان است یا میان او و پروردگارش می باشد
بیامرزد . سوگند به آن کسی که مرا به پیامبری مبعوث فرمود کسی نیست که خدا را به این دعا بخواند مگر
ثواب بخوابد حق تعالی به عدد هر حرفی از آن هزار ملک از کروبیین را بفرستد که چهره های ایشان بهتر از
خورشید و ماه شب چهاردهم باشد .
سلمان عرض کرد : آیا خدا به این بنده این همه ثواب را به خاطر این دعا عطا می فرماید ؟ فرمودند خبر مده
فرمایید ؟ فرمودند می ترسم دیگر عملی ا نجام ندهند و به اعتماد بر این دعا عبادت را ترک کنند . عرض کرد
مرا خبر دهید . فرمودند : بلی ای سلمان هر که گناهان کبیره مرتکب شده باشد چون این دعا را بخواند اگر
در آن شب یا در آن روز بمیرد شهید مرده باشد و اگر بی توبه مرده باشد خدا به کرم و عفوش او را بیامرزد
وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیم
منبع : مهج الدعوات ص 158 - صحیفه علویه ص 212 د 123
مسجد الحرام خدمت حضرت ابراهیم علیه السلام رسید . آن حضرت از او پرسید : این نعمت ها را چگونه به دست
آورده ای ؟ گفت به علت مداومت به این دعا :
منبع : مستدرک الوسائل ج 5 ص 398 باب 43
شر شیطان و لشکرهای او محفوظ گرداند و قرضش ادا شود و هم و غمش ذایل گردد و این است دعا :
برای مطالب و حوائج مشروعه 40 مرتبه خواندن مجرب است و کیفیت آن این است که شنبه 1 مرتبه و یک
شنبه 3 مرتبه و دوشنبه 5 مرتبه و سه شنبه 7 مرتبه و چهار شنبه 7 مرتبه و پنج شنبه 8 مرتبه و جمعه 9
مرتبه که در مجموع 40 مرتبه خواهد شد بخواند .
در کتاب بحارالانوارجلد 85 صفحه 240 از مصباح کفعمی نقل شده است که دعای صنمی قریش دعائی عظیم
السلام نقل کرده است که آن حضرت در قنوت نماز آنرا می خواندند و شبها و روزها و سحرها بر آن مواظبت
داشتند و بعضی از علما نوشته اند خواندن این دعا برای بر آمدن حوائج وخواسته ها مجرب است و روایت شده
است که خوانندۀ این دعا مانند کسی است که در رکاب رسول اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم در جنگ بدر
احد و حنین هزار تیر انداخته است .
فَـرائِضَکَ وَ اَلحَدا فی آیاتِکَ وَعـادَیا اَولِیائَکَ وَ والَیا أعدائَکَ وَخَرَّبا بِلادِکَ وَأفـسَدا عِبادَکَ. أللَّهُمَّ العَـنهُما وَ انصارَهُما
خداوندا درود بفرست بر محمّد و آل
محمّد(صلی الله علیه وآله وسلم) خداوندا لعـنت کن دو بـت قریشی
حفصه) را لعنت کن، آن دو نفری که فرمانت را زیر پا نـهادند، و وحی تو را نپـذیـرفتند، و نعـمتهایت
احکامت را تعطیل کردند، و واجباتت را به تباهی کشیدند، و به آیاتت ستیزه کردند، و دشمنی کردند با
کن آن دو و نیز پیروانشان را، آندو ویران ساختند خانه وحی را، و درب آن را بستند، و سقف آنرا شکسته، و
آسمان و زمین و فرا و نشیب و درون و برونش را بهم پیوسته و بنیاد اهلش را بر انداخته و یاورانش را به
نبوتش کردند، و به خدایشان در دل تخم شرک کاشتند. پس خدایا گناه آن دو را بزرگ شمار و برای همیشه در
جهنم سقر (طبقه زیرین) جایشان بده، جهنمی که بندگان نمی توانند شدت عذابش را درک کنند، جهنمی
منافقی که سرپرست شدند، و هر مـؤمن و شیعه ای که تبعیدش کردند، و هر پیرو ولایتی را که اذیت کردند،
حقی که مقهورش کردند، هر واجبی که آن را تـغیـیر دادند، و هـر آیه ای که انکـار کردنـد، و هـر بدی که در
دل نهان داشتند، و هر خونی که به ناحق ریختند، و هر حدیثی که آن را عوض کردند، و هر حکمی که واژگون
ساختند و هر کفری که بدعت گذاشتند، و هر دروغی که نیرنگ بازانه راست نمودند، و هر میراثی که آشکارا
بر آن دست یافتند، و هر غنیمتی که به ناحقّ ملک خود ساختند و هر مال حرامی که خوردند، و هـر خمسی
که برای غـیر اهـلش حـلال شمردند، و هر خلاف واقعی که اساس آن را نهادند، و هر ستمی که گسترش
دادند، و هر ظلمی که پراکندند، و وعده هایی که بدان وفا نکردند، و هر پیمانی که شکستند، و حلال هایی که
تحریم نمودند، و حرام هایی که حـلال کردند، و هر نفاقی که در دل پنهان داشتند، و هر کیدی که پنهان
داشتند و هر پهـلویی که شکستند، و هر سندی که آن را دریدند، و هر جـنـینی که سبب سقط آن شدند،
و هر اجتماعی که پـراکندند، و هر خواری که عـزت بخـشیـدند، و هر عـزیـزی که خوارش کردند، و هر حـقی
که آن را تغییر دادند، و هر واجبی که آن را ترک کردند و هـر سنتی که تغیـیرش دادند،، و احکامی که تعطیل
کردند، و هر رحمی که قطع کردند، و هر گواهی که کتمان کردند، و هر وصیتی که تباه و هر پیمانی که
شکستند، و هر ادعای حقی که باطل و هر بینه ای که انکار و هر نیرنگی که آن را پرداختند، و هر خیـانـتی
انتها، لعنتی که زمانـش پایانی ندارد و عددش را انتـهـایی نیست، لـعـنـتی که آغـازش را صـبحی باشد ولی