دعا اذکار خاص نماز ختم قرآن مجرب سوره آیه ذکر صلوات ادعیه حاجت توسل روزه نفرین - اللهم صل علی محمد و آله بعدد ما احاط به علمک

دعا اذکار نماز مجرب دعاهای خاص ارتباط با خدا - دانلود سخنرانی رائفی پور حسن عباسی ازغدی قرائتی قرآن ( نرم افزار قرائت ترتیل ) - سخنرانی ( مصباح یزدی ، پناهیان ، دکتر حسن عباسی ، رائفی پور ، قرائتی ، عالی ، بها الدینی ، خاتمی ، بهجت ،رسایی مداحی محمود کریمی

دعا اذکار خاص نماز ختم قرآن مجرب سوره آیه ذکر صلوات ادعیه حاجت توسل روزه نفرین - اللهم صل علی محمد و آله بعدد ما احاط به علمک

دعا اذکار نماز مجرب دعاهای خاص ارتباط با خدا - دانلود سخنرانی رائفی پور حسن عباسی ازغدی قرائتی قرآن ( نرم افزار قرائت ترتیل ) - سخنرانی ( مصباح یزدی ، پناهیان ، دکتر حسن عباسی ، رائفی پور ، قرائتی ، عالی ، بها الدینی ، خاتمی ، بهجت ،رسایی مداحی محمود کریمی

حقیقت شب قدر حقیقت شب قدر حقیقت شب قدر حقیقت شب قدر حقیقت شب قدر حقیقت شب قدر حقیقت شب قدر

حقیقت شب قدر :

 

شب قدر

«قدر» در لغت به معناى اندازه و اندازه‏گیرى است.(1) «تقدیر» نیز به معناى اندازه‏گیرى و تعیین است.(2) اما معناى اصطلاحى «قدر»، عبارت است از ویژگى هستى و وجود هر چیز و چگونگى آفرینش آن(‏3) به عبارت دیگر، اندازه و محدوده وجودى هر چیز، «قدر» نام دارد. (4)

بنابر دیدگاه حکمت الهى، در نظام آفرینش، هر چیزى اندازه‏اى خاص دارد و هیچ چیزى بى‏حساب و کتاب نیست. جهان حساب و کتاب دارد و بر اساس نظم ریاضى تنظیم شده، گذشته، حال و آینده آن با هم ارتباط دارند.

استاد مطهرى در تعریف قدر مى‏فرماید: « ... قدر به معناى اندازه و تعیین است... حوادث جهان ... از آن جهت که حدود و اندازه و موقعیت مکانى و زمانى آنها تعیین شده است، مقدور به تقدیر الهى است.»(5) پس در یک کلام، «قدر» به معناى ویژگى‏هاى طبیعى و جسمانى چیزهاست که شامل شکل، حدود، طول، عرض و موقعیت‏هاى مکانى و زمانى آنها مى‏گردد و تمام موجودات مادى و طبیعى را در برمى‏گیرد.

این معنا از روایات استفاده مى‏شود؛ چنان که در روایتى از امام رضا علیه السلام پرسیده شد: معناى قدر چیست؟ امام فرمود: «تقدیر الشى‏ء، طوله و عرضه»؛ «اندازه‏گیرى هر چیز اعم از طول و عرض آن است.» (6) و در روایت دیگر، این امام بزرگوار در معناى قدر فرمود: «اندازه هر چیز اعم از طول و عرض و بقاى آن است.»(7)

بنابراین، معناى تقدیر الهى این است که در جهان مادى، آفریده‏ها از حیث هستى و آثار و ویژگى‏هایشان محدوده‏اى خاص دارند. این محدوده با امورى خاص مرتبط است؛ امورى که علت‏ها و شرایط آنها هستند و به دلیل اختلاف علل و شرایط، هستى، آثار و ویژگى‏هاى موجودات مادى نیز متفاوت است. هر موجود مادى به وسیله قالب‏هایى از داخل و خارج، اندازه‏گیرى و قالب‏گیرى مى‏شود. این قالب، حدود، یعنى طول، عرض، شکل، رنگ، موقعیت مکانى و زمانى و سایر عوارض و ویژگى‏هاى مادى آن به شمار مى‏آید. پس معناى تقدیر الهى در موجودات مادى، یعنى هدایت آنها به سوى مسیر هستى‏شان است که براى آنها مقدر گردیده است و در آن قالب‏گیرى شده‏اند. (8)

اما تعبیر فلسفى قدر، اصل علیت است. «اصل علیت همان پیوند ضرورى و قطعى حوادث با یکدیگر و این که هر حادثه‏اى تحتّم و قطعیت ضرورى و قطعى خود و نیز تقدّر و خصوصیات وجودى خود را از امرى یا امورى مقدم بر خود گرفته است.

(9) اصل علیت عمومى و نظام اسباب و مسببات بر جهان و جمیع وقایع و حوادث جهان حکمفرماست و هر حادثى، ضرورت و قطعیت وجود خود و نیز شکل و خصوصیت زمانى و مکانى و سایر خصوصیات وجودى‏اش را از علل متقدمه خود کسب کرده است و یک پیوند ناگسستى میان گذشته و حال و استقبال میان هر موجودى و علل متقدمه او هست.»(10)

اما علل موجودات مادى ترکیبى، فاعل و ماده و شرایط و عدم مانع است که هر یک تأثیر خاص بر آن دارند و مجموع این تأثیرها، قالب وجودى خاصى را شکل مى‏دهند. اگر تمام این علل و شرایط و عدم مانع، کنار هم گرد آیند، علت تامه ساخته مى‏شود و معلول خود را ضرورت و وجود مى‏دهد که از آن در متون دینى به «قضاى الهى» تعبیر مى‏شود. اما هر موجودى با توجه به علل و شرایط خود قالبى خاص دارد که عوارض و ویژگى‏هاى وجودى‏اش را مى‏سازد و در متون دینى از آن به «قدر الهى» تعبیر مى‏شود.

با روشن شدن معناى قدر، امکان فهم حقیقت شب قدر نیز میسر مى‏شود. شب قدر شبى است که همه مقدرات تقدیر مى‏گردد و قالب معین و اندازه خاص هر پدیده، روشن و اندازه‏گیرى مى‏شود.

به عبارت روشن‏تر، شب قدر یکى از شب‏هاى دهه آخر ماه رمضان است. طبق روایات ما، یکى از شب‏هاى نوزدهم یا بیست و یکم و به احتمال زیادتر، بیست و سوم ماه مبارک رمضان است.(11) در این شب - که شب نزول قرآن به شمار مى‏آید - امور خیر و شر مردم و ولادت، مرگ، روزى، حج، طاعت، گناه و خلاصه هر حادثه‏اى که در طول سال واقع مى‏شود، تقدیر مى‏گردد.(12) شب قدر همیشه و هر سال تکرار مى‏شود. عبادت در آن شب، فضیلت فراوان دارد و در نیکویى سرنوشت یک ساله بسیار مؤثر است.(13) در این شب تمام حوادث سال آینده به امام هر زمان ارائه مى‏شود و وى از سرنوشت خود و دیگران با خبر مى‏گردد. امام باقر علیه السلام مى‏فرماید: «انه ینزل فى لیلة القدر الى ولى الامر تفسیر الامور سنةً سنةً، یؤمر فى امر نفسه بکذا و کذا و فى امر الناس بکذا و کذا؛ در شب قدر به‏ ولى امر (امام هر زمان) تفسیر کارها و حوادث نازل مى‏شود و وى درباره خویش و دیگر مردمان مأمور به دستورهایى مى‏شود.»(14)

پس شب قدر شبى است که:

1. قرآن در آن نازل شده است.

2. حوادث سال آینده در آن تقدیر مى‏شود.

3. این حوادث بر امام زمان - روحى فداه - عرضه و آن حضرت مامور به کارهایى مى‏گردد.

بنابراین، مى‏توان گفت شب قدر، شب تقدیر و شب اندازه‏گیرى و شب تعیین حوادث جهان ماده است.

شب های قدر شب های قدر شب های قدر شب های قدر شب های قدر شب های قدر شب های قدر شب های قدر

شب های قدر :

باز هم شب های قدر فرا رسید . شب هایی عزیزی که  بس بزرگ و فوق العاده مهم هستند

اعمال شب های قدر در کتاب مفاتیح الجنان اورده شده است و من دیگر در وبلاگ قرار ندادم

اما در باب اعمالی که خیلی مهم هستند بنده توصیه می کنم دعای جوشن کبیر را با دقت

بخوانیم و بعد از هر فرازی که ده اسم خداوند در آن هست معناهای ان اسماء را بخونیم و

به معنای اسماء الهی آن فراز از دعا توجه کنیم و فقط به خواندن دعای جوشن کبیر بسنده

نکنیم و به معنای آن هم توجه کنیم . دیگر اینکه زیارت عاشورا رو حتما بخونیم و با صد لعن

و صد سلام کامل بخونیم و بعد از آن هم نماز دو رکعتی زیارت عاشورا رو بخونیم و دعای علقمه

رو هم که بعد از زیارت عاشورا در کتاب مفاتیح الجنان آمده بخونیم که به طور اکمل زیارت

عاشورا انجام داده باشیم و این زیارت عاشورا خیلی مهم هست که در تمامی شب هایی که

در طی سال احیاء توصیه شده مثلا در نیمه شعبان و غیره هم امده که زیارت عاشورا خونده بشه

چرا که پیمانی با اهل بیت و رسول خدا هست که ما شیعه آن ها هستیم و به یاد امام حسین

علیه السلام هستیم و مزین کنیم این شب های مبارک رو به یاد امامون اقا ابا عبد الله حسین .

دیگه اینکه به یاد حضرت علی علیه السلام هم باشیم و برای ضربت خوردن و شهادت این امام

بزرگ و عزیز عزاداری کنیم و از ارادت خودمون به امام علی علیه السلام چیزی کم نزاریم

اما یک نفر دیگه هم هست که خیلی مهم هست به ایشون توجه داشته باشیم و اون هم امام

زمان علیه السلام هست و چند دقیقه ای در دل شب قدر  خلوتی با امام زمان داشته باشیم

و چند کلمه ای با ایشون صحبت کنیم و پیمانی دوباره با امام زمان ببندیم که در این سال جدید

باز هم یار و یاور ایشون باشیم و همواره منتظر ظهور ایشون هستیم و اماده برای شهادت و

جانبازی در راه ایشون .

دیگه اینکه وقتی قران ها روی سر گذاشتیم برای خودمون و برای دیگران هم دعا کنیم و دعاهایی

هم برای اموات و در گذشتگانمون بخونیم و خلاصه خساست به خرج ندیم و از زندگان و مردگان

همه رو دعا کنیم . در دعاهایی که می کنیم از ریزترین تا بزرگترین حاجاتمون رو بخواهیم و حال که

در رحمت الهی که باز هست هر چی دل تنگمون می خواد بگیم .

خوب ان شاء الله که شب قدر خوبی داشته باشید و من هم رو دعا کنید و در این شب مبارک

به تمام ارزوهاتون برسید و موفق و شاد باشید

پاسخ به سوالات دوستان پاسخ به سوالات دوستان پاسخ به سوالات دوستان

پاسخ به سوالات دوستان :

پاسخ دختر دل شکسته :

علت اینکه دعای اولیه سایت که در سال های ۸۶ و ۸۷ نوشته شده و اعراب گذاری نشده این

بوده که من یک مقدار تنبلی می کردم و اعراب دعاها رو نزاشتم . از این بابت از تمامی دوستان

معذرت خواهی می کنم و امیدوارم ببخشید

۱- اعراب گذاری دعای زیر

در دفع غم و الم از حضرت رسول اکرم صل الله علیه و آله  که چنانچه کسی را محنتی و شدتی

پیش اید دستها را  بر هم نهد و بگوید  تَضایِقی تَفْرِجی

پس رو به قبله  دست ها را بردارد و بگوید

بسم الله الرحمن الرحیم

لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم  اللهُمَّ ایاک نعبد و ایاک نستعین اللهُمَّ کَفِّ عِنّی بائِسُ

  الذَینَ کَفَروا  فِاِّنَکَ اَشَدُّ بائِساً وَ اَشَدُّ تَنْکیلاً

به خدا هنوز دست ها را بگوشده باشد که او را فرجی روی دهد

۲- اعراب گذاری دعای زیر :

امام صادق (ع) هنگامی که وارد مجلس منصور دوانیقی شد، او را غصبناک دید، فورا دعای زیر را خواند، در نتیجه خشم منصور آرام، و قدرتش درهم شکسته شد.

یا عِدَّتی عِنْدَ شِدَّتی، و یا غَوْثی عِنْدَ کَربَتی، اَحْرِسْنی بِعَینِک الَّتی لا تَنام، وَاًکْنِفی

 بِرُکْنِکَ الَّذی لا یُرُام»

 
«ای خدایی که در شداید پناه منی. ای خدایا که درغم جانکاه معین و ناصر منی. خدایا مرا با چشم خدای ات که هرگز به خواب نمی رود نگاهداری کن. خدایا! مرا در کنف حمایت و پشتیبانی خود که هرگز سست و ضعیف نمی شودقرار ده.


هر کسی این دعا را حفظ کند، و هنگام هر پیشامد سخت و رنج آوری آن را بخواند، ناراحتی هایش به شادی مبدل شود.